Her har vi udelukkende nyttige jobs

Palsgaard Sommerspil er år efter år en stor oplevelse.
Ikke kun for publikum, men bestemt også for de hundreder af frivillige, som på scenen, i kulisserne, bag scenen og i parken er med til at skabe en helhedsoplevelse på Danmarks Smukkeste Friluftsscene et par uger i sensommeren for adskillige tusinde tilskuere.

Derfor har vi ildsjæle, som melder sig år efter år og slet ikke kan undvære hyggen, sammenholdet, travlheden, spændingen – for slet ikke at tale om de kager, der undervejs i forløbet konsumeres i pauserne i forbindelse med forberedelserne.

Som du vil kunne læse ved at scrolle nedad på siden, er der nok at tage fat på, og vi har aldrig været for mange. Har du mod på og lyst til at være med, garanterer vi for, at vi nok skal finde et ”nyttejob” også til dig – for vi har nemlig ikke andre job end ”nyttejob”.

Klik her for at tilmelde dig
Palsgaard Sommerspil passer på dine data – se vores datapolitik her.

Systuen

Kostumer, så det passer

Systuen er mere eller mindre i gang året rundt. Fra marts til august har den travlt. Den fabrikerer i tæt samarbejde med vores designer flotte, sjove, nyttige, tidssvarende og passende kostumer. Passende til den tid og det sted, hvor årets forestilling foregår – og tilpasset hver enkelt af de i dette tilfælde ca. 35 medvirkende, som alle optræder i flere kostumer i løbet af forestillingen. Arbejdsopgaverne er således udfordrende og meget afvekslende. Systuen har faste lokaler på Palsgaard med symaskiner til alle, og der er klipperum, hvor kostumerne tilskæres ud fra tegninger, lavet af kostumedesigneren. Især op til premieren er der travlt, og da er der formentlig brug for at arbejde mere end én gang om ugen. Der vil, hvis man kan/ønsker det, også være brug for sy-vagter i forestillingsperioden.

Der er travlt på systuen. Men der er også altid kaffe på kanden og et vældigt humør rundt på arbejdspladsen.

Forventet syperiode: Marts – august
Kontakt: Lisbeth Forbæk,
systuen@palsgaardsommerspil.dk

Scenebyggere

Sådan bliver der klar scene

Scenen er et centralt element i hele opførelsen af en forestilling på Danmarks Smukkeste Friluftsscene i Palsgaard Slotspark. Så det er et område, der bliver lagt stor vægt på og altid med et meget flot og storartet resultat. Scenografen udvikler tegninger til brug for scenemester og scenebyggere, ned i mindste detalje. Scenebyggeriet strækker sig fra opbygning af selve scenen, scenegulvet til fremstilling af diverse effekter, kulisser og større rekvisitter. Det er et blandet hold med hensyn til erfaring, og der vil altid være assistance, hvis og når der er brug for det. Der er et godt samarbejde på tværs af alle involverede, såsom scenograf, scenemester, instruktør, malere osv. Der forefindes alt nødvendigt værktøj i værkstedet. Arbejdet udføres i et afslappet miljø, med en munter undertone, hvor der er plads til alle uanset byggeerfaring. Der bygges fast hver lørdag, og hver mandag. Desuden i ugens løb i dag- og aftentimerne for dem, der er til rådighed der. Der er ligeledes brug for enkelte byggevagter under alle forestillingerne. Efter sidste forestilling skal scenen afmonteres og lægges i depot.

Forventet tidsforbrug: April – september.

Malere

…og så skal der farve på

Så snart der er elementer klar til at blive malet, går malerholdet i gang. Det er som regel i starten af maj, og arbejdet strækker sig til sidste weekend før premieren med mest arbejde den sidste måned. Det er et godt hold, som får mange udfordringer, da det ikke kun er almindeligt malerarbejde, der udføres. Der er mange sjove udfordringer med maling af motiver, skilte, ådring (male, så det kommer til at ligne træ), bygninger og patinering. Men selvom der er en del arbejde ved det, så er der også tid til at have det sjovt ind imellem. Der er et tæt samarbejde mellem lederen af malerafdelingen og scenografen med hensyn til farvevalg og diverse skabeloner til kulissedekorationer.

Forventet tidsforbrug: Maj – premieren.

Rekvisitter

Hvor findes der en kørestol anno 1930?

Instruktøren og scenografen har som regel mange gode ideer til, hvad der skal bruges af rekvisitter i en forestilling. Hvad der findes og bruges på scenen, skal jo passe til den tid, forestillingen bevæger sig i – og ofte er det nødvendigt selv at konstruere rekvisitterne. F. eks. var det ikke muligt at finde originale sværd til brug for kampene, da vi opførte ”Atlantis”! Men ellers indsamles, lånes, lejes eller i yderste instans købes rekvisitterne i et tæt samarbejde med især scenografen, som udfærdiger rekvisitlisten. Der er meget frie tøjler i forhold til fremstilling og fremskaffelse, ideer og input er meget velkomne. Alle rekvisitterne skal inden premieren placeres i rekvisitteltet, som er opstillet til det formål, så det er nemt for skuespillerne hurtigt at finde det, de skal bruge på scenen. Der vil være brug for en afviklings-rekvisitør under alle forestillingerne til at gøre rekvisitterne klar, mens forestillingen kører, og til at pakke sammen efter samme. Der er et tæt samarbejde med forestillingslederen og backstage-personalet under forestillingen. Efter sidste forestilling skal alle rekvisitter tilbage, hvor de kommer fra – lånt/lejet/eget depot.

Forventet tidsforbrug: fra maj måned – ultimo august.

Café Wohlert

Så er der serveret

Café Wohlert er åben før forestillingen og i pausen hver dag i spilleperioden. Arbejdet i cafeen består primært af at servicere gæsterne med venlighed og et smil på læben. Holdet består af både tidligere medvirkende på scenen og et bredt udsnit fra andre områder, så der er mange gode historier at høre. En stor del af opgaven består også i at betjene og holde området i VIP-teltet og være behjælpelig ved særarrangementer i parken. For nogles vedkommende kan der også blive tale om at sælge programmer i parken. Der vil være en del forskellige arbejdsopgaver, bl.a. opfyldning af varer, udlevering af picnicplatte, lave kaffe, grille pølser samt rengøring af cafeen. Og naturligvis ekspedition samt daglig klargøring og oprydning.

Forventet tidsforbrug: Fra generalprøven 31. juli til sidste forestilling 15. august – plus et par dage før og efter.

Sminke

Nu også med maling!

I sminkeafdelingen lægges sidste hånd på værket i forvandlingen fra privat person til en helt anden karakter, og en god make-up kan gøre stor forskel. Så der bliver holdt et sminkekursus efter behov, som fokuserer på den aktuelle forestilling. Det kan være alt fra børn, der skal sminkes. til unge, som skal blive ældre gennem stykket. Udfordringerne er mange, kreative og spændende. Der er i sminkeafdelingen et godt sammenhold, og der er også plads til sjov og ballade. Der bliver lavet en vagtplan, så alles behov og ønsker bliver hørt. Den første sminkør møder som regel kl. 17 og indtil der ikke er et behov. Der kan være brug for sminkører i forbindelse med  TV-spot og andet PR-mæssigt.

Forventet tidsforbrug: Medio juli – medio august.

Frisør

Når håret ska’ ha’ en gang lak

Frisørerne ”bor” sammen med sminkørerne og har et tæt samarbejde om at få alle færdige til tiden. Arbejdsopgaverne kan være både store og små: det sidste lag hårlak på dem, der selv sætter deres hår, eller at få parykkerne til at se så naturlige ud som muligt. Det er vigtigt, at der er et beredskab under forestillingen i tilfælde af regn, så frisurerne ser så godt ud som muligt uanset vejret. Frisørerne arbejder ud fra forestillingens tidsperiode, og har et tæt samarbejde med instruktøren. Mødetiden på spilledagene er fra ca. kl. 18 til der ikke er et behov mere.

Forventet tidsforbrug: Medio juli – medio august.

Parkering

Værsågod, der er plads denne vej

Palsgaard Sommerspil benytter området omkring Palsgaard Industri til parkering af de flere end 10.000 gæster, som årligt ser forestillingen.

Fra kl. 17.30 på forestillingsdagene er parkeringsvagterne på plads, når de første gæster ankommer, og arbejdsdagen er slut, når forestillingen begynder kl. 20. For når gæsterne forlader parken efter forestillingen, finder de selv ud fra parkeringsområdet. Alle vagter udstyres med gule veste og instrukser om, at de er ansigtet udadtil og skal være smilende og imødekommende.

Forventet tidsforbrug: Fra generalprøven 31. juli til sidste forestilling 15. august.

Klargøring i Parken

Alt klar til publikum

Hvis publikum skal kunne nyde forestillingerne, så er der en række ting, som skal fungere, nemlig publikumsfaciliteterne:

Vi mødes i parken lørdag d. 27. juli – vi skal have rejst flagstænger, vi skal montere toiletvogne, vi skal hente borde og stole til serveringsteltet, vi skal have stillet stole op søndag (da er der mange hænder der hjælper), og derudover løse en række praktiske opgaver.
Normalt arbejder vi på hverdage og lørdage fra 18:00 – 21:45 (23:00) og søndag fra kl. 13-18. Det er vigtigt at bemærke, at arbejdet altid foregår med højt humør og god stemning. Vi tager ”det sure med det søde”: og indimellem kan der være meget travlt – men når man taler pænt til hinanden og hjælper og støtter hinanden, så bliver arbejdet en leg.
Vi står også for nedtagning og oprydning, når forestillingerne er forbi – og forventer at sidste aften er mandag d. 19. august.
Man behøver ikke komme hver eneste aften – og vi skiftes til at køre tidligt hjem.
Kom glad og vær med

Tidsforbrug: Fra 27. juli til og med oprydning og nedtagning – 19. august

Service

Som nyt hver eneste dag

Til at yde den allerbedste publikum-service hører naturligvis også renovationsholdet, som skal sikre, at der overalt i parken er pænt og indbydende for publikum, at affald efter publikum samles ind og afleveres i containerne, både efter spisning rundt i parken og på stolerækkerne efter forestilling, og at publikumstoiletterne fungerer og er rene. Vi kalder det serviceafdelingen – den er synlig, venlig og hjælpsom, så publikum får en behagelig oplevelse fra første til sidste øjeblik i Parken.

Tidsforbrug: Først og fremmest spilleperioden

Billetsalg og -kontrol

Tag godt imod vores publikum

Billetudleveringen og dørsalget foregår i Gildehallen, som ligger ved indgangen til parken på Palsgaard. Rigtig mange billetter sælges på forhånd via Internettet, men i selve billetsalget kan der være pres på, specielt den sidste time op til forestillingens start. Her er det vigtigt at kunne bevare overblikket og have et smil på læben. Der vil være et opstartskursus for alle nye i afdelingen, så man lærer at printe billetter, booke billetter og bruge dankortterminal. Billetkontrol hører også ind under billetsalg, så der vil også være en turnusordning med at kontrollere billetter ved indgangen. Der er en god stemning, når gæsterne forventningsfulde kommer og henter deres billetter.

Forventet tidsforbrug: Fra generalprøve til sidste forestilling – hver dag kl. 17.30-21.00.

Teknik

Klar med lys, lyd og sceneskift

Vi har hyret professionelle til at installere lys og lyd, så vore forestillinger kan leve op til det totalt professionelle set up, der bevirker, at aktørerne på scenen kan yde det optimale i en grad, så vi fuldt ud lever op til publikums krav om en gennemført totaloplevelse fra Danmarks Smukkeste Friluftsscene. Men vi har brug for sceneteknikere til at sørge for, at scenen fungerer, kulissser kommer ind og ud, følgespots fungerer osv. Arbejdet fungerer i tæt samarbejde med Forestillingslederen, der har det overordnede ansvar for afviklingen af forestillingen. Der er arbejde i både opstillingen og i at få timet teknikken, inklusive sceneskift og kulisseskift, så forestillingen glider uden problemer.

Tidsforbrug: I den sidste øveperiode og under forestillingerne.

Programsalg

Køb et program

Er du en god sælger? Så er det måske lige netop noget for dig at sælge vore flotte og billige programmer til publikum. Det foregår dels fra en lille bod, som  er opstillet på pladsen, dels med programmerne under armen ude blandt publikum. Det er opsøgende arbejde blandt glade og forventningsfulde publikummer – ikke det værste sælgerjob, man kan forestille sig, vel?

Tidsforbrug: I spilleperioden

Administration

Har du noget andet, du kan?

Har du lyst til at tage del i administrationen, og har du særlige kompetencer, der kan gavne sommerspillet i opbygningen, er du velkommen. Det kan være markedsføring, fundraising, økonomistyring, repertoire, sekretariatsopgaver, organisationsledelse og meget andet. Henvend dig til bestyrelsen og lad os høre.

Afmontering

Som havde vi aldrig været der

I dagene/ugerne efter sidste forestilling skal scenen, publikumfaciliteterne, kostumer osv. osv. afmonteres, gøres rene og lægges i depot.

Til allersidst må det slet ikke kunne ses, at vi har været i Parken!